STÖTVÅGSTERAPI SAMT LASER

STÖTVÅGSTERAPI SAMT LASER

Shockwave/Stötvåg
Finns på både Husaby och Bjertorp Hästklinik
Triggar igång kroppens eget läkningssystem.
Shockwave Therapy eller stötvågsbehandling som det ofta kallas, är en snabb, effektiv, välbeprövad och vetenskapligt dokumenterad behandlingsmetod inom humanmedicinen. Mycket effektiv behandlingsmetod även på hästar.
Genom en applikator genereras stötvågor som uppkommer av pneumatiskt tryck som transporteras in i smärtområdet. Stötvågorna stimulerar läkningsprocessen och har en smärtstillande och antiinflammatorisk effekt.
För att få ett så snabbt och effektivt resultat som möjligt är det viktigt att veterinären först har ställt en korrekt diagnos och sedan att stötvågen används korrekt så att individen får en optimal behandlingsmängd.
Behandlingen sker polikliniskt och är klar på ca 10 min. Ofta behövs några behandlingar med någon veckas intervall för optimalt resultat.
Shockwave/Stötvåg är i många fall lämplig behandling på till exempel ligamentskador, senskador, ringband och ryggproblem mm.

Finns endast på Husaby Hästklinik
Många av världens bästa tävlingshästar behandlas idag med laser både i förebyggande och behandlande syfte. Inom veterinärmedicin så är laser många gånger ett bra komplement till andra behandlingar för att förkorta läkningstiden.
Laser är ett energifyllt infrarött ljus som sänds ut i den våglängd dioden är framtagen att producera och som påverkar kroppens vävnad på olika sätt. Terapeutisk laser används för att minska inflammationer, ödem samt minska smärta och stimulera läkningsprocesser. Energimängden och frekvensen ställs in beroende på vad som skall behandlas. Laserljuset tränger sedan ned i vävnaden och in i cellerna där det tillför energi. Cellen behöver energi för att utföra alla de uppgifter som är programmerad för att utföra, inklusive läkningsprocessen som minskar inflammation smärta och svullnad i vävnaden.
Laserterapi på häst är lämplig vid t.ex. senskador, muskelskador, ryggproblem, svullnader och sårskador m.m.
Används med fördel även på akupunktur samt triggerpunkter.